Ewa VesinŚpiewaczka, pedagog

    Śpiewaczka i pedagog. Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Urodzona w Lublinie, gdzie rozpoczęła swoją edukację muzyczną i drogę artystyczną. Pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu; członkini Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Warsztat wokalny i kompetencje dydaktyczne rozwijała również na Yale University w USA pod okiem prof. Doris Yarick-Cross i Timothy’ego Shaindlina, którzy zarekomendowali Ewę Vesin do Met Opera w Nowym Jorku. Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej w Krakowie i Wrocławiu. Ukończyła podyplomowe studia menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka Nagrody Specjalnej oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007). Odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2010).

    Z pasją wykonuje zarówno partie operowe, jak i muzykę symfoniczną. Wielokrotnie kreowała główne role m.in. w dziełach: „Halka” S. Moniuszki, „Umarłe miasto” E. Korngolda, „Otello” G. Verdiego, „Czarodziejski flet” i „Łaskawość Tytusa” W.A. Mozarta, „Carmen” G. Bizeta, „Zemsta Nietoperza” J. Straussa, „Opowieści Hoffmana” J. Offenbacha, „Don Carlos” i „Trubadur” G. Verdiego, „Tosca” G. Pucciniego, „Walkiria” i „Tannhäuser” R. Wagnera. Odbyła tournée po Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wystąpiła dla księżnej i księcia Luksemburga podczas Festiwalu Operowego, kreując tytułową Carmen G. Bizeta. W 2005 roku zaproszona przez Wolfganga Wagnera, wnuka słynnego Richarda, do udziału w przesłuchaniu w Bayreuther Festspielhaus.

    Artystka wykonuje również dzieła muzyki symfonicznej i oratoryjnej. W swoim repertuarze ma m.in. dzieła: „III Symfonia” – H.M. Górecki, „II Symfonia” – G. Mahler, „VIII Symfonia” – G. Mahler, „Messa da Requiem” – G. Verdi, „Stabat Mater” – Karol Szymanowski, „IX Symfonia” – L. van Beethoven, „Credo” – K. Penderecki, „VIII Symfonia” – K. Penderecki. Brała udział w wielu festiwalach, m.in. Viva il Canto, Wratislavia Cantans, Międzynarodowy Festiwal Wagnerowski, Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal w Brnie, Singing Europe Wrocław, Międzynarodowy Festiwal im. Ludwiga van Beethovena, Leo Festival.

    Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Krakowską, Operą Śląską, Operą Podlaską, NOSPR-em, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą Kameralną NFM Leopoldinum i Orkiestrą Symfoniczną NFM we Wrocławiu, Filharmonią Narodową w Warszawie, a także Filharmonią Narodową w Pekinie, z którą wykonała „VIII Symfonię” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Mistrza. W 2013 r. z okazji 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego wystąpiła w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, wykonując jego „Credo” z towarzyszeniem Sinfonia Varsovia pod batutą Valery’ego Gergieva. W latach 2003-2012 solistka w Operze Wrocławskiej, a w latach 2013-2014 solistka Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami: Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Valery Gergiev, Alexander Liebreich, Paul McCreesh, Jose Maria Florencio, Ernst Kovacic, Benjamin Shwartz, Tadeusz Strugała, Łukasz Borowicz, Michał Klauza, Tadeusz Kozłowski, Finnegan Downie Dear, Benjamin Bayl oraz reżyserami: Hans Peter-Lehman, Waldemar Zawodziński, Roberto Skolmowski, Marek Weiss, Laco Adamik, Michał Znaniecki, Tadeusz Bradecki, Andrzej Bubień, Ivo van Hove i Mariusz Treliński.

    W obecnym sezonie artystka zaśpiewa w premierowych spektaklach tytułowe partie w dwóch arcydziełach Pucciniego: Turandot w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz Toskę w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Wykona również rolę Marietty w operze „Umarłe miasto” E. Korngolda w TWON w Warszawie oraz Renaty w operze „Ognisty anioł” S. Prokofiewa w Opera di Roma. W sezonie 2019/2020 zaśpiewa ponownie partię Renaty w Opera Nacional de Chile i TWON w Warszawie, a w sezonie 2020/21 – w Operze Narodowej w Oslo.

    Zacznij pisać i wciśnij Enter aby wyszukać